google-site-verification=mIVaOIzSLSU1USBTDPSC8eu92fM-rwhzTH1vcJevb4M

انژکتور چیست و چه کاری انجام میدهد؟

 

نظر کارشناسان های ایسیو در مورد انژکتور و عملکرد آن :

یک اتومبیل برای آن که عملکرد مناسبی داشته باشد، در قدم اول باید مقدار مناسبی از مخلوط سوخت/هوا دریافت نماید که این وظیفه بر عهده انژکتور است. اما انژکتور چیست؟ انژکتور یک قطعه کلیدی در سیستم سوخت‌رسانی خودرو است که وظیفه تزریق سوخت به داخل موتور را دقیقا پیش از اتصال به سوخت و هوا در محل احتراق داخلی خودرو بر عهده دارد. موتورهای بنزینی و دیزلی در هر اندازه، از موتور سیکلت گرفته تا کامیون های بزرگ، از انژکتورهای سوخت استفاده می‌کنند. اگر انژکتور به درستی کار نکند، سیستم سوخت‌رسانی اتومبیل دچار اختلال شده که این امر موجب ریپ زدن ماشین خواهد شد. بنابراین اتومبیل‌ها برای آنکه بتوانند ترکیب مناسب و به موقعی از سوخت را دریافت کرده و به خوبی حرکت کنند، به انژکتور نیاز دارند.

 

این قطعه حیاتی و مهم در خودروها موجب بهبود عملکرد موتور، مصرف سوخت بهینه و کاهش انتشار آلاینده‌های مخرب به محیط بیرون می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با سازوکار انژکتور در اتومبیل آشنا کرده و نحوه عملکرد آن را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. با تهران یکتا فعال حوزه فروش لوازم یدکی ماشین سنگین همراه باشید.

 

انژکتور چیست؟

انژکتور یک قطعه حیاتی در سیستم سوخت‌رسانی موتورهای احتراق داخلی است که وظیفه تزریق سوخت به محفظه احتراق را بر عهده دارد. انژکتور به نوعی «قلب» موتور در نظر گرفته می‌شود که به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو متصل است و فرآیند تزریق سوخت را تنظیم می‌کند. انژکتور مخلوط مناسب و کافی سوخت و هوا را مستقیما به محفظه احتراق موتور خودرو تزریق می‌کند که این فرآیند انتقال سوخت به موتور به عنوان فرآیند تزریق سوخت شناخته می‌شود.اجزای انژکتور

انژکتور یک قطعه مکانیکی مهم است که از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود تا بتواند سوخت را به صورت دقیق و مناسب به موتور تزریق کند. اجزای اصلی سیستم انژکتور خودرو شامل:

 

بدنه: این بخش، بیرونی‌ترین لایه انژکتور است که از جنس فلزات مقاوم و معمولا از استنلس استیل یا آلومینیوم تولید می‌شود.

سوپاپ: سوپاپ یا شیر انژکتور به کمک یک چرخه کنترل شده توسط سیستم الکترومغناطیسی باز و بسته می‌شود. میزان باز و بسته شدن سوپاپ، تعیین کننده مقدار سوختی است که وارد اتاق سوخت می‌شود. 

نازل: نازل نیز قطعه‌ای است که در آن سوخت از انژکتور به داخل محفظه سوخت وارد می‌شود. شکل و ابعاد نازل بسیار مهم است و بر توزیع سوخت و شرایط احتراق تأثیر می‌گذارد.

شیر برقی یا سلنوئید: : این قسمت یک دستگاه الکترومغناطیسی است که باز و بسته شدن سوپاپ را کنترل می‌کند. زمانی که سلنوئید فعال می‌شود، سوپاپ باز شده و سوخت به داخل محفظه سوخت تزریق خواهد شد.

فنر: این قطعه نیز مسئول بسته شدن سوپاپ است. زمانی که سلنوئید غیرفعال است، فنر انژکتور، سوپاپ را به حالت بسته درمی‌آورد.

سنسور: برخی انژکتورها دارای سنسورهایی هستند که اطلاعاتی را از محیط بیرون یا نحوه عملکرد انژکتور جمع‌آوری می‌کنند. این سنسورها معمولا شامل سنسور فشار، سنسور دما و سنسور جریان سوخت هستند.

اتصال دهنده الکتریکی: انژکتورها معمولا به یک اتصال دهنده یا کانکتور الکتریکی متصل می‌شوند که از طریق آن از سیستم موتور را کنترل می‌کنند.

فیلتر سوخت: این قطعه نیز ذرات ناخالص سوخت را تصفیه می‌کند تا سوخت به طور سالم وارد محفظه احتراق شود و به انژکتور و موتور اتومبیل آسیب وارد نکند.این اجزا همگی در ارتباط با یکدیگر عمل می‌کنند تا سوخت به صورت دقیق و متناسب با نیاز موتور به آن تزریق گردد و عملکرد بهینه آن نیز تضمین شود.

 

www.hiecu.ir

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید